lördag 14 april 2012

Skolbesök och pyssel!

Den här veckans bästa möte för mig var i måndags när jag var ledig. Då bestämde jag mig för att åka med det amerikanska paret Shannon och Nicolaj till Miriams skola där de skulle ha en lektion om kärlek och sex.
 Jag ville följa med för att komma innanför murarna på ett peruanskt Colegio för att se hur det ser ut och går till.
Det var väldigt annorlunda. Alla hade sina uniformer och den här skolan var dessutom bara för tjejer. I Miriams klass var det cirka 30-35 elever och de hade en liten, liten skiva som satt fast på stolen som skolbänk. Alla böcker och saker de behövde fick de ha i sin väska. Vilken skillnad. När jag gick i högstadiet/gymnasiet hade jag ett eget skåp till alla mina saker.
Undervisningen som Shannon och Nickolaj hade var också väldigt bra. För eleverna var det nog inte riktigt den undervisning de var vana vid. Nicko och Shannon la stor vikt och pratade mycket om varje människas värde och  vilka drömmar vi har. Shannon tog liknelsen om vackert och dyrbart porslin som vi bara tar fram vid speciella tillfällen och till speciella gäster. De pratade också mycket om att ha mål och drömmar. Att varje beslut vi tar nu påverkar vår framtid. Jag tror detta var väldigt bra och nyttigt eftersom många tjejer här blir gravida otroligt tidigt och utan att ha reflekterat mer över vad de har för möjligheter i livet.




Idag har jag och Susi målat lite. Vi har märkt att det på ungdomsgruppen ofta är väldigt svårt för många att koncentrera sig. Vi brukar sitta i en ring och då blir det att många är väldigt upptagna med att se vad grannen har för sig. Så ikväll ska vi experimentera lite och sätta bänkarna på något annat sätt. Vi har också försökt måla två tavlor (typ moderna altartavlor) för att ha något att fästa blicken på som hjälper dem att fokusera lite mer. Får väl se hur det går. 

Så här ser i alla fall de två halvfärdiga tavlorna ut. Vad tycks? 



OCH på måndag kommer Sara och Cornelia hit och vi längtar SUPERMYCKET!!!
Karin 




1 kommentar: